Det er noen mennesker som har den egenskapen at alt de tar i, blir fantastisk. Og med fantastisk mener jeg ikke fantastisk som i klassisk halleluja-stemning eller forventninger som oppfylles, men fantastisk i ordets egentlige, opprinnelige forstand, som alle har glemt og ingen lenger bruker: Jeg mener fantastisk som i virkelighetsfjernt, uvanlig, utrolig – fabelaktig! Spike Jonze er et slikt menneske, og om du ikke har hørt om han fra før, har du mye herlig i vente. Mine favoritter – med klipp og alt! – finner du i dette innlegget. Enjoy.

Spike Jonze startet karrieren sin med å lage musikkvideoer for artister som Björk, Dinosaur Jr og Fatboy Slim – som den over her, med selveste Christopher Walken – i tillegg til å produsere veldig mye greier for Jackass-gutta. Det er også han som har regissert klassikeren Being John Malkovich og Adapation, som for alvor satt han på filmlerretet, men for meg var det filmatiseringen av Maurice Sendaks Where the wild things are fra 2009 som gjorde at det var en done deal: Jeg har offisielt crush på Spike Jonze. Where the wild things are er ikke bare en av de vakreste og fineste barnebøkene som er skrevet (med få ord!), det er også en bok som har betydd mye for meg – som for mange andre barn. Jeg var ganske nervøs da filmen skulle komme ut, men det gikk bra. Filmen har endt opp med å bli en av de jeg har sett flest ganger. Den er laget fullstendig på barnas premisser, fra deres verdensbilde, hvor fantasien råder og absolutt alt går an. Og ikke minst: Karen O har laget soundtracket, som er nydelig, nydelig, nydelig, og James Gandolfini har stemmen til Carol.

Dette er en av trailerne, hvor ingen ringere enn Arcade Fire står for musikken:

Let the wild rumpus start! 

Etter Where the wild things are var det stille fra Jonze på filmfronten. Eller det var det vi trodde. For i 2013 kom han ut med Her. Jeg opplever at alle Jonzes verk sentrerer seg rundt det samme: Ulike måter å være ensom på. I wild things er det ni år gamle Max som rømmer fra sin egen virkelighet, og i Her er det den voksne mannen Theodore Twombly som utvikler et forhold til sin AI-datamaskin Samantha. Her er en slags science fiction-film, men kjernen i den er dypt menneskelig: Hvordan skal vi finne det andre mennesket som gjør at vi føler oss hele, som vi ikke klarer å slutte å snakke med, som vi bare må dele alt med? Det er Scarlett Johanson som gjør stemmen til Samantha, og Joaquin Phoenix som spiller Theodore, og Her er en nydelig skildring av både ensomhet og kjærlighet.

Jeg sa at det ble stille fra Jonze på filmfronten, og det er ikke helt sant, for mellom disse to filmene lagde han verdens fineste kortfilm, I’m here. Det er ikke så rart å se at det er samme mann som har laget Her og denne, men i kortfilmen drar han sci-fi-universet et par hakk lenger, selv om kjernen er og blir det samme: Kjærleiken. I I’m here er det to robotmennesker som finner hverandre. Og du har flaks, for hele ligger på YouTube. Dagens fun fact er at jeg sendte denne til Øystein da vi drev og lurte på om vi skulle bli kjærester. Jeg tror det funka.

Er det ikke fint, eller? Og nå kommer vi til hele grunnen til at jeg kom på at jeg hadde lyst til å finne frem disse filmklippene og skrive om Spike Jonze, og det er at han nettopp har laget en reklamefilm for parfymemerket Kenzo. Jepp. Jeg elsker at han hopper fra sjanger til sjanger, jeg tror det er det som gjør alt han lager så utrolig bra, at det spiller ingen rolle hva slags skjerm det skal vises på eller lengden, det er om å gjøre å finne den historien som skal fortelles, og så fortelles den på beste Jonze-måte mulig. I reklamefilmen er det koreografen til Sia-musikkvideoene, Ryan Heffington, som har jobbet sammen med Jonze. Det synes, kan man vel si, og selv her, i en reklamefilm for et parfymemerke er det det ugjenkallelige hos Jonze: Et menneske som ikke føler seg helt hjemme i de omgivelsene man ikke kan velge bort, og skaper sitt helt egne univers.

Og om du så den første musikkvideoen, filmene og denne siste reklamefilmen fra Kenzo, så tør jeg påstå at du nå kjenner Spike Jonzes stil. Kult, eller hur?