Har dere hørt om facebookgruppa Mannegruppa Ottar, hvor jenter og kvinner er verdiløse, annenrangs, puledukker, underlegne, til for mannens beste? En gruppe hvor undertrykkelse bejubles, seksuell trakkasering er hverdagsmat, hvor det å tråkke på andre er den eneste måten å løfte seg selv på. Hvis du ikke har hørt om den er det på tide at du vet om den. At du sjekker om du har venner som er medlem der, og om du har det: Spør dem om hvorfor.
Det var i Mannegruppa Ottar at bildene av Sophie Elise ble spredd, og Sophie Elise gikk i forrige uke ut og navnga mennene som spredde bildene av henne der. Reaksjonene lot naturligvis ikke vente på seg. Flere, inkludert Ingrid Jackson, oppfordret kamerater til å melde seg ut. Som respons får hun trusler, trakkasering, hets.
«Ingrid Jackson ser ut som ei som har blitt voldtatt minst to ganger.»
«Tragisk dame, men fitte er fitte, så etter et par pils så ryker nok dessverre hun også…»
«Grisesminka knulledokke! Skulle vært straffepult en måned med slapp øl-tiss.»
Hva slags mennesker er det, tenker du, som skriver slikt om andre mennesker. De må vel være skada. Må vel være annerledes. Må vel være på utsiden av samfunnet. Men de er ikke det, og vi kan ikke fortsette å tenke på dem som det. Dette er helt vanlige menn. Menn med profilbilder av seg selv med barna sine. Menn med profilbilder med seg selv og kona si. Menn som mener kvinner fortjener å bli voldtatt. Menn som ikke har respekt for kvinner. Menn som ikke har respekt.
Og dette, dette plager meg. VG kontaktet en av de som skrev en kommentar. Hans reaksjon?
– Jeg har ikke vært klar over at det kunne få sånne konsekvenser. Jeg satt i min egen boble, hadde drukket tre pils, og jazzet med gutta. Du vet hvordan det er, sier mannen.
Nei. Nei, jeg vet ikke hvordan det er. Nei, jeg vet ikke hvordan det er å få et behov for å snakke om andre mennesker på den måten. Nei, jeg vet ikke hvordan det er å ville andre vondt, å ville andre voldtatt, å ville andre redsel, å ville andre frykt, å ville andre mindreverdighet, å ville andre noe mindre enn jeg vil for meg selv.
Nei. Nei, jeg vet ikke hvordan det å være så usikker på meg selv, at jeg bruker tiden min på å sitte i lukkede facebookgrupper sammen med nesten 40 000 andre mennesker og oppsøke, omtale, le av, latterliggjøre og planlegge hvordan jeg skal spre nakenbilder av jenter. Nei, nei, jeg vet ikke hvordan det er å være et menneske som ønsker 13-åringer drept, for om du ønsker det i ord, hva er det som gjør at du ikke ønsker det i handling?
Nei. Nei, jeg vet ikke hvordan det er. Men jeg vet at det er sånn. Og jeg vet at vi må begynne å snakke om dette.
Menn, kvinner: Meld dere inn i samtalen. Ta samtalen! Når 40 000 menn er medlem av én slik gruppe, hvor mange finnes det ikke? Se hvem av dine omgangskretser som er medlem. Spør dem om hvorfor. Spør dem hvor det mennesketsynet kommer fra. Spør dem om hvorfor de ønsker andre vondt, spør dem om hvorfor de vil bruke tiden sin slik. Spør dem om hvorfor de ikke respekterer andre mennesker høyt nok til å ikke være et nedsettende, krenkende, manipulerende og ødeleggende menneske.
For nei. Jeg vet ikke hvordan det er. Men jeg vet at det er, og jeg vet at dette. Dette er ikke greit.
Oppdatert 4. oktober: I et forsøk på å bøte på omdømmet sitt, opprettet Mannegruppa Ottar en innsamlingsaksjon på Barnekreftforeningens innsamlingsside. De har samlet inn mye penger, men kommentarene fra gruppa har dessverre også blitt med over til innsamlingssiden.
“Siden all lønna til kjærringa går inn på min konto å hun får ukepenger av meg tok jeg denne uken penger fra henne å støttet denne saken i stede. Skulle bare mangle:)”
“Jeg får støtte kampen mot kreft da siden kampen mot Sofie Elise ikke tar imot donasjoner…”
“Bevis på at vi mannfolk ikke bare plager feministene, men at vi kan være seriøse hvertfall 1 gang i måneden. Slay Squad, hva har dere gjort som er bra?”
Barnekreftforeningen har valgt å stenge innsamlingen med denne forklaringen: «Vi har valgt å stenge innsamlingsaksjonen etter det som har kommet fram i media. Det er ikke noe vi i Barnekreftforeningen kan assosieres med. Vi regner med at de aller fleste er normale, oppegående mennesker som har donert av gode grunner, og da er det trist at aksjonen skulle bli startet med en sånn agenda. Vi setter uansett pris på det som er samlet inn til en god sak, og håper gruppens medlemmer vil fortsette å donere som enkeltpersoner, vi ber om forståelse for dette.”
supermarie says:
Som vanlig knallbra skrevet, og jeg er så enig. Jeg oppdaget selv at jeg har 15 venner (….) som er medlem, og nå sjekket jeg om de fremdeles er – etter at gruppa har fått så mye negativ omtale, og jada – de er. Menn jeg har jobbet med og som jeg ser på med respekt og tenker godt om, og jeg forstår virkelig ikke hvorfor de har behov for å sitte inne i en sånn gruppe og vitne alt det dritet som spys ut der inne. Jeg HÅPER de gjør det av nysgjerrighet/research til en TV-serie om drittsekker/hva som helst annet enn at de faktisk syns det er greit å holde på som de gjør. Det er helt absurd!
03/10/2016 — 20:51
Tine Katrine says:
Er så glad jeg ikke kjenner noen som er medlem i den gruppa. Veldig bra skrevet forresten.
03/10/2016 — 23:08
Fred says:
Å dømme 40 000 menn for handlingene til 4, minner ikke det veldig om å si at alle muslimer er terrorister og at alle damer er dårlige på å kjøre bil?
04/10/2016 — 09:52
mia says:
Jeg gjør vel egentlig ikke det? Samtidig tror jeg ratioen er litt annerledes enn 4 av 40 000. Det jeg uansett reagerer mest på er at de som er medlem der, men som ikke anerkjenner disse trendene, ikke tar til ordet og sier at de ikke synes det er greit. Om de ikke synes det er greit.
04/10/2016 — 09:54
Ståle says:
Så la oss si at 1% er idioter da, det tilsvarer fortsatt 400 personer. Blir det da riktig at 39600 skal forlate gruppa slik at de 400 som er forkastelige skal få være. For øvrig så er det flere medlemmer som slår ned på det som blir sagt og tar til motmæle mot de som er verst, men det har aldri blitt delt blant media, dette er fordi det ikke er interessant. Og ja det er faktisk 2 journalister der inne fra VG, som har mulighet til å bevise dette, men som sagt, det er ikke interessant, skaper ikke overskrifter etc…
04/10/2016 — 16:15
mia says:
Nei, jeg mener at den prosenten som ikke er douchebags må ta ordet. Om de gjør det, er det definitivt interessant, både for oss utenforstående, og antageligvis også for media, men jeg representerer ikke dem og kan ikke ta ansvaret for det. Om du vil dele noen eksempler på slik selvjustis er det fint, jeg synes absolutt det er interessant – men administratorene sier jo selv at de ikke klarer å ha kontroll på det som gjøres av trakassering, og da er det kanskje litt mer enn 1%?
04/10/2016 — 16:53
Ståle says:
Her har du et par eksempler:
http://bildr.no/view/Z3dxd2lv
http://bildr.no/view/ZG5HTXVG
1 % er fortsatt ganske mange for 7 personer, det er 57 stk per admin det. Det at de sier at de ikke klarer å ha kontroll har vel mer med at det postes såpass mye og såpass fortløpende at det fort kan drukne i mengden. Samtidig så er jo administratorene vanlige mennesker som har jobb, familie og andre forpliktelser, en kan ikke forvente at det eneste de gjør er å modde på en facebookgruppe.
04/10/2016 — 18:01
mia says:
Da trengs det kanskje flere moderatorer med et moralsk kompass?
04/10/2016 — 23:01
Rubia says:
Når gruppas intro sier følgende:
“Velkommen til Mannegruppa Ottar .. Siden den gamle gruppa med over 30 000 medlemmer ble stengt av facebook prøver vi på nytt!! Vi gir oss aldri.. Vi er mannfolk, og dette er vårt mannsjåvånistiske fristed hvor vi kan poste masse vitser, bilder og humor i vår egne lukkede gruppe uten at noen skal få stoppe oss!! Så hold det gode arbeidet oppe! Post så mye dere kan (med kvalitet) og inviter ALLE ekte mannfolk dere kjenner 🙂
Våre regler:
Ingen Pedofili
Ingen Pornografi
Ingen bilder av lik eller avføring.
Rapportering av innlegg er ikke tillat
Invitasjon eller tagging av kvinner er heller ikke tillatt.
Regelbrudd vil føre til utkastelse uten advarsel!”
Så vil jeg si at gruppa er veeeldig klar over at de tiltrekker seg mye rart når de faktisk må skrive at det ikke er tillatt med pedofili, lik og avføring. Så hvilken normal person vil bli med i en gruppe som skjønner at de vil tiltrekke seg folk som er interessert i pedofili, lik og avføring?? Og kanskje om man er medlem av en slik gruppe bør revurdere holdningene en har om det faktisk er slik at man tiltrekkes av slike mennesker som nevnt over… Hvilke andre grupper er du medlem av der det faktisk ikke er opplagt at du ikke er interessert i slikt? Kan ikke innbille meg uten å ha sjekket dette at det finnes mange grupper der du faktisk må skrive dette i introen… Så her skyter gruppa seg selv i leggen!!
04/10/2016 — 23:03
Julie says:
Ooom de er i mot det som skrives i gruppa.. Hvorfor i helvette er de medlem da?! DET lurer jeg på….
06/10/2016 — 00:10
Karl Fredrik says:
Jo du gjør vel egentlig det, skal vi se på det siste du skriver som er det mest åpenbare eksempelet.
“Menn, kvinner: Meld dere inn i samtalen. Ta samtalen! Når 40 000 menn er medlem av én slik gruppe, hvor mange finnes det ikke? Se hvem av dine omgangskretser som er medlem. Spør dem om hvorfor. Spør dem hvor det mennesketsynet kommer fra. Spør dem om hvorfor de ønsker andre vondt, spør dem om hvorfor de vil bruke tiden sin slik. Spør dem om hvorfor de ikke respekterer andre mennesker høyt nok til å ikke være et nedsettende, krenkende, manipulerende og ødeleggende menneske.”
Skal vi si at det er bekreftet da? Du generaliserer alle på bakgrunn av det noen ytterst få har skrevet.
Jeg skal ikke ta deg på det, det er lov til å gjøre feil samtidig som det godt kan være at det var sinne eller frustrasjonen som rådet i dette tilfellet eller at du bare har ordlagt deg på en dårlig måte.
Men for å svare på spørsmålene dine i det siste avsnittet. Jeg er medlem fordi det er veldig mye annet som postes der som jeg synes er morsomt. Betyr det at jeg støtter hevnporno, netthets og voldtekt-/drapstrusler? Nei det gjør vel ikke det, med mindre jeg har skrevet sort på hvitt at jeg gjør det (Og nei, den som tier samtykker ikke). Har jeg muligens en noe mørk humor, ja det har jeg, kan jeg le av for eksempel en mannsjåvinistisk vits? Ja det kan jeg. Vil det si at jeg mener at kvinner hører hjemme på kjøkkenet, ikke skal jobbe og bare er til for reproduksjon? Nei det gjør det ikke, du kjenner ikke meg, men jeg har en bachelor i likestilling og jobber med dette hver dag. Kan jeg fortsatt synes at en mannsjåvinistisk vits er vittig? JA! Hvordan spør du? Fordi jeg synes det er artig å lese latterliggjøringer av en oldtidstankegang. For sånn var det jo faktisk før i tiden.
05/10/2016 — 22:39
mia says:
Utfordringen oppstår vel når majoriteten ikke leser det som latterliggjøring av en oldtidstankegang, og synes det er greit å dra det til et nivå hvor det blir harsellering og trakassering av enkeltpersoner, slik som i tilfellet med Sophie Elise og Jackson. Da er det ikke humor lenger.
06/10/2016 — 13:55
Caroline says:
Jeg har en venn som er medlem. Jeg håper han har glemt at han er medlem og hva gruppen handler om, og at han ikke er aktiv.
04/10/2016 — 11:31
øyvind teige says:
Når mange nok menn, står fra med navn og nummer, som nærmest mentalt tilbakestående, eller bærer preg av å ha utviklet varige svekkede sjelsevner – er det utvilsomt et samfunnsproblem. Like fullt selvsagt ikke greit!
Øyvind Teige
04/10/2016 — 12:28
3Øyne says:
Nå finnes det dessverre sånne grupper mot menn også, og “dessverre” har vi nesten total ytringsfrihet som gjør at alle kan ha meninger og hat.
Nei jeg sier ikke at det er greit at de uttaler seg på denne måten, og det er ekstremt vulgært. Muligheten for sarkasme er der, men virker svak pga størrelsen av gruppa. Men man kan ikke sette lapp på hele gjengen om at de er kvinnehatere. Alle har sine rare komplekser, vi må bare se videre og leve videre. 🙂
04/10/2016 — 13:20
Mia (edit: ikke blogg-eier) says:
Hvor mange ganger må gruppa komme i media pga hets sjikane og trusler, før man klarer å ta avstand fra den?
Vil du ha det dit at det er slik at det er sånn menn er i store grupper? Det er jo litt nedlatende mot menn som gruppe generelt i såfall.
Det er mange langt større grupper på Facebook, men de er ikke i søkelyset grunnet hets, hevnporno, forherligelse av voldtekt, eller trusler mot jenter helt ned i 13 års alder som sist her nå. Heller ikke “vitsing” om pedofili og vold mot babyer og barn. Det er ikke bare vulgært som du sier, men straffbart å hetse og true.
Alle er nok ikke kvinnehatere, men de er likevel medlemmer som ikke viser på noen måte at de tar avstand fra det, annet enn at de angrer fordi det fikk konsekvenser for dem selv i etterkant.
De hverken melder seg ut eller tar avstand fra det i kommentarfeltene. Snarere tvert imot så forsvares det.
Sist noe slikt var i media fra den kanten, så fikk de enda flere medlemmer. Det er skremmende å se at så mange finner støtte i en gruppe som er laget for å tråkke på en annen gruppe mennesker. Gruppa skryter stolt av å være mannsjåvenistisk som i sin tur betyr at de mener de står over kvinner i rang, så at det går over styr med hets og sjikane og forherligelse av vold mot kvinner er ikke så rart egentlig.
Man ville finne det samme hetsen mot mørkhudete i rasistiske grupper og man ville vel ikke da bare sagt at “alle har sine rare komplekser, vi må bare se videre og leve videre”
Det handler om fenomener i samfunnet som man må ta på alvor, vare seg det gjelder hets mot kjønn, folk med annen legning eller andre etniske grupper.
“Hver enkelts likegyldighet er skyld i det som skjer.”
Gunnar Reiss-Andersen
04/10/2016 — 14:08
Karin Erland says:
Word.
05/10/2016 — 08:35
ANNA says:
Gruppa er helt absurd, forstår ikke hvor respekten og medlidenheten kan ha tatt veien , folk med sånne utrolig sterke negative meninger, burde ikke hatt muligheten til det! Kvinner og menn er likestillt i Norge, DETTE er IKKE likestilling, kvinner må få mer respekt, menn er ikke mer verdt. Damer gjør så utrolig mye som menn aldri kommer til å få til. Respekter oss, Respekter kona, dattera di, og alle verdens kvinner, Får virkelig vondt langt inni meg, når jeg leser sånn her, jeg er 16 år, og hvis dette er sånn våre fedre holder på? Hvordan i huleste skal det gå med fremtidens kvinnesyn, mannegruppa ottar må virkelig ta seg sammen, dagens menn(ikke alle selvfølgelig) må ta seg sammen, jeg opplever selv fra gutter på MIN alder, å bli snakket nedlatende til fordi JEG er jente, fordi JEG aldri kommer til å bli like sterk, eller bli like “viktig” som de tror dem selv er, Kan vi ikke stå sammen og vise dem at vi betyr akkurat like mye? uten oss hadde ikke dere vært her, uten dere hadde ikke vi vært her, INGEN levende skapning hadde vært her uten to kjønn. Håper dere forstår dette snart manneegruppa ottar..
04/10/2016 — 14:25
Anton says:
Mye prat om likestilling her, og likestillingen er kommen langt her i Skandinavia. Skal ikke si noe negativt om det, men enkelt episoder har “likestllingen” vendt i kvinnes fordel. Så da må jeg spørre deg er det likt for begge kjønn da? La oss nevne et par ting
Telenor direktør stilling ble lyst ut, ingen kvinner søkte på den. Men ble oppstilt som et uvær i media for at kvinner ikke fikk direktør jobb.
Forsvaret, GIS (general inspektør sjøforsvaret).
Det stod om 2 kandidater, 1 var helt klart best egnet med 7 år mer tjenestetid og erfaren offiser.
Og en annen Offiser som for det meste har jobbet med administrative oppgaver, flink i jobben sin uten tvil og kan være en framtidig kandidat.
Men mannfolket fikk stillingen, mest erfaring. Ble stort oppspill i media, forsvaret kjønnsdiskriminere og hele feminist galskap høyballen.
Er det likestilling når det blir rabalder hver gang en mann blir foretrukket framfor en kvinne? Hvorfor er det ikke slikt når en kvinne blir foretrekt framfor mann?
Damer gjør så utrolig mye som menn aldri kommer til å få til.
-ditt sitat.
Jeg vet hvordan du føler når menn kaster ut slikt, du har skrevet en god avhandling på det. Bedre å holde seg for god for slikt. Sant?☺
04/10/2016 — 18:23
mia says:
Jeg snakker ikke om likestilling mellom kjønn her, men om respekt mellom mennesker. Ser ikke helt hvordan kjønnsfordeling i ansettelsesforhold spiller inn her.
04/10/2016 — 21:59
Cathrine says:
Jeg er ikke så opptatt av likestilling, men likeverd vil jeg ha. Dessverre er det et stykke igjen til menn og kvinner ansees å ha samme verdi.
05/10/2016 — 14:05
Miriam says:
Bra skrevet, kloke jenta❣️
Dine foreldre har virkelig grunn til å være stolt av deg?❣️
04/10/2016 — 21:23
Line Kivijervi says:
Sett i gang og rapporter gruppa! Det har jeg gjort!
04/10/2016 — 18:06
Ron says:
Grunnen til at dere ikke hører noe fra de 35000 mennene i gruppen er at de 10-15 stykkene som er blitt dratt fram ikke er representative. Det er en gruppe for mørk humor, lukket for allmennheten, hvor man kan si ting som ikke nødvendigvis er politisk korrekt og ikke bli dømt for det. De 10-15 stykkene må stå for sine ytringer om de vil det, men det er ikke representativt for de andre 35000, som faktisk tar avstand fra de medie dekkede innleggene. De er moderert og kicket. Donasjonen til Barnekreftforeningen var et bevis på at det ER normale, oppadgående folk i gruppa. Et bevis på at vi bryr oss, tar hensyn og avstand fra offentlig hets. Jeg er nå et prinsippmedlem, for dere skal ikke dømme meg og mine likesinnede på grunnlag av enkeltpersoners ytringer.
04/10/2016 — 19:55
mia says:
Det er engang slik at grupper på facebook per definisjon, juridisk, ikke er lukket for allmennheten. Det betyr at det man skriver der må tåle dagens lys, og det er det mye av dette som ikke gjør. Jeg synes det er fint at du ønsker å holde gruppa på et sobert og respektfullt nivå, og håper at du tar til ordet mot de som overskrider enhver grense.
04/10/2016 — 23:00
Rubia says:
Skrev en reply til Ståle men legger det jeg skrev ut på en ny tråd;
Poenget mitt var at gruppens intro er som følgende:
“Velkommen til Mannegruppa Ottar .. Siden den gamle gruppa med over 30 000 medlemmer ble stengt av facebook prøver vi på nytt!! Vi gir oss aldri.. Vi er mannfolk, og dette er vårt mannsjåvånistiske fristed hvor vi kan poste masse vitser, bilder og humor i vår egne lukkede gruppe uten at noen skal få stoppe oss!! Så hold det gode arbeidet oppe! Post så mye dere kan (med kvalitet) og inviter ALLE ekte mannfolk dere kjenner 🙂
Våre regler:
Ingen Pedofili
Ingen Pornografi
Ingen bilder av lik eller avføring.
Rapportering av innlegg er ikke tillat
Invitasjon eller tagging av kvinner er heller ikke tillatt.
Regelbrudd vil føre til utkastelse uten advarsel!”
Hvor jeg tenker at om gruppen må skrive i introen bl.a. pedofili, lik og avføring er ikke tillatt, så vet de på forhånd hvilke mennesker de vil tiltrekke seg, og de legger opp til dette; altså drittsnakk på ekstremt lavt nivå. Og da tenker jeg at om det virkelig er nødvendig når man oppretter en gruppe på face og faktisk skrive dette så bør man kanskje revurdere holdningene sine. I mitt univers så ville ikke en slik tekst være nødvendig å skrive, det burde være opplagt. Er det normalt å bli medlem av en gruppe som faktisk må si at slikt ikke er tillatt, altså pedo, lik og avføring??
04/10/2016 — 23:10
Ståle says:
De reglene som du nevner kom etter at gruppa ble opprettet på ny da den forrige gruppa hadde et problem med at noen få ikke forstod at selv om gruppa hadde stor takhøyde så fantes det fortsatt ting en ikke skulle poste. Det at folk ikke skjønte det gjorde det nødvendig med retningslinjer.
05/10/2016 — 12:18
hermod eide says:
slå på hjernen din… hvis du kaster stein etter folk må du tåle at noen kaster tilbake.. trist å høre at voksne folk trur at en hel gruppe mennesker liker at 13 åringer hit å dit å baby hit å dit.. det e jo ingen andre enn di skjøl som skape det slik.. gruppen er for menn… ikke nysjerrige slarvkjerringe..
hadde di berten holt seg unna gruppa så har di aldrig blitt nevndt. å di baby vitsene di kommer fra radioresepsjonen i nrk,,, blokker di også.. inbisile skit kjerringe
04/10/2016 — 23:29
mia says:
Det at du bruker ord som “nysgjerrige slarvekjerringer”, “bertien”, “innbilske skitkjerring”, gjør at jeg enda mer mener at det er behov for å løfte problematikken rundt manglende gjensidig respekt mellom mennesker.
05/10/2016 — 07:57
Idunn says:
Wow Hermod!
Her var det mye å ta tak i. Hva betyr det at hun kaster stein etter folk? Refererer du til ordtaket å kaste stein i glasshus? Som hun overhodet ikke har gjort. Og du mener at du kan kalle Mia imbisile kjerring, og kalle folk slarvekjerringer osv. Men samtidig du tåler ikke at hun har skrevet et saklig innlegg om Mannegruppa Ottar? Hvor er logikken? Hvorfor mener du at du har rett til å skrive som du gjør? Og hva i all verden mener du med at “det er jo ingen andre enn de skjøl som skapte det slik”?
05/10/2016 — 10:22